جلسة استماع لمدافعي حقوق الإنسان من السودان

خلال الشهر الماضي، شاركت في جلسة استماع لمدافعي حقوق الإنسان من السودان، تطلعت خلالها للاستماع للمدافعين من داخل للبلاد، للحديث عن عملهم والتحديات التي قد يواجهونها لا سيما المدافعين الناشطين خارج العاصمة الخرطوم.

في يوم الجلسة وبالرغم من انقطاع الكهرباء في البلاد، تمكن سبعة من مدافعي حقوق الإنسان من الاتصال والمشاركة في الجلسة. تحدثوا من أجزاء مختلفة داخل السودان، ورسموا صورة حية لجهودهم في رفع الوعي بحقوق الإنسان في السودان منذ الإطاحة بالرئيس السابق عمر البشير، وأشاروا بقوة لضرورة تحسين الإطار المؤسسي داخل البلاد لحماية حقوق الإنسان والدفاع عنها. ممتنة جدًا لجميع أولئك الذين خصصوا وقتًا للمشاركة.

الصعوبات وخصوصًا التي تواجهها المدافعات عن حقوق الإنسان توسعت لتصبح موضوعًا مهمًا أثناء جلسة الاستماع، بالإضافة للمعلومات التي قدمها المدافعون مسبقًا. تحدثت النساء من المناطق الريفية والحضرية على حد سواء عن مخاطر تشويه السمعة والوصم المجتمعي الذي تتعرض له النساء اللواتي يعملن على تعزيز حقوق الإنسان في البلاد، وكيف أن هذا الحراك يتحدى هياكل وأعراف المجتمع، كما سُلط الضوء على التحديات الشديدة التي تُواجه عند العمل على قضايا العنف الجنسي والأسري.

أعرب المدافعون عن قلقهم بشأن القيود الأخيرة المفروضة على حريات الرأي والتعبير وتكوين الجمعيات، والمخاطر التي يتعرض لها المدافعون عن العدالة الانتقالية أو عن دور المحكمة الجنائية الدولية في السودان، والصعوبات التي يواجهها المدافعون من الداخل في دارفور.

أسعى لإبقاء التواصل مع المدافعين الذين حضروا جلسة الاستماع وشاركوا خلال فترة ولايتي، كمقررة خاصة معنية بحالة المدافعين عن حقوق الإنسان.

 يمكن مشاهدة الجلسة كاملة هنا:

Hearing with Sudanese human rights defenders

Last month, I participated in a hearing with human rights defenders from Sudan. I hoped to hear from defenders in the country about their work and any challenges they might be facing, in particular defenders working outside the capital.

On the day of the hearing, despite a power shortage in the country, seven human rights defenders were able to connect. Speaking from different parts of the country, they painted a vibrant picture of their efforts to increase awareness of human rights in Sudan since the overthrow of former President Omar Al-Bashir, and spoke powerfully about the need to improve the institutional framework for protecting and defending human rights in the country. I’m extremely grateful to all those who took the time to take part.

The specific difficulties faced by women human rights defenders developed into an important theme during the hearing, as well as in the information submitted by the defenders in advance. Women from both rural and urban areas spoke about the risk of social stigmatisation ran by women promoting human rights in the country, as well as how such work challenged the structures and norms of society, and highlighted the extreme challenges faced when working on issues of sexual and domestic violence.

The defenders also expressed concerns about recent limitations on the freedoms of opinion, expression and association, risks for defenders advocating for transitional justice or a role for the International Criminal Court in Sudan, and difficulties faced by defenders on the ground in Darfur.

I intend to keep in touch with the defenders who were present over the course of my mandate.

The hearings can be seen in full here:

Actions

Submit Information
Submit confidential information on a HRD at risk
Communications and Press Releases
How do communications and press releases work?
Contact Mary
Reuest a meeting with Mary or her team

Home

News

Search

Information received

Contact